Oktatási programvezető

A projekt oktatási programvezetője Vajgerné Bőhm Erika, aki a székesfehérvári Munkácsy Mihály Általános Iskola igazgatóhelyettese, és a Gaja Környezetvédő Egyesület titkára.

Szakdolgozata az alábbi linken megtekinthető:

A fenntarthatóság pedagógiája

Tanulmányút Svájcban

2015. július 5-e és 10-e között szakmai továbbképzésen vett részt egyesületünk képviselője. A csoportot 22 fő alkotta, akik közül 5 fő képviselte az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet, 3 fő az SH4/5 projekt Szakmai Tanácsadó Testületét képviselte (1 fő az Emberi Erőforrások Minisztériumból, 1 fő a Földművelésügyi Minisztériumból, valamint 1 fő az egri Eszterházy Károly Főiskola). A Régiós Zöld Óvoda és Ökoiskola Forrásközpontok mindegyikét képviselte egy-egy fő. A csoportban gyakorló óvodapedagógus, óvodaszakértő, tanító, általános iskolai és középiskolai tanár, felsőoktatásban, felnőttképzésben érdekelt szakértő, környezeti nevelési oktatóközpontban dolgozó kolléga, környezeti neveléssel és egészségneveléssel foglalkozó köztisztviselő is részt vett.

Az út során első ízben a Stiftung Silviva vezetője, majd munkatársa, majd a Pädagogische Hochschule Zürich oktatója mutatta be Zürich és Zürich kanton környezeti nevelési (fenntarthatóságra nevelési) gyakorlatát, és a tanárképzés során megszerezhető ismeretekről is kaptunk egy átfogó képet. Az összefoglaló előadások alapján kirajzolódott, hogy Svájc gyakorlatában még inkább a környezeti nevelés alapdefiníciójához közelítenek, a fenntarthatóságra nevelés mint fogalom és gyakorlatrendszer még kevésbé hódított teret, összehasonlítva a magyarországi állapottal. Az egyes szervezetek közt komoly (kizárólagosság felé hajló) vita zajlik arról, hogy melyik irányzatot kövessék.

A miénkhez hasonló módszertannal találkoztunk mind az elméleti oktatás, mind a terepi programok során. A következő napok során a zürichi vadasparkba (Wildnispark Zürich), a Sihlwald terepi oktatóközpontba, és Természetrajzi Múzeumba és a Zürich külvárosában működő erdei iskolába (NaturschulenStadt Zürich) látogattunk el. Megtudtuk, hogy elsősorban az óvodáskorúaktól az általános iskola felső tagozatos korosztályáig foglalkoznak a gyerekekkel (3-12 évesek). Az iskolák a városi koncepció szerint támogatásban részesülnek, ha részt vesznek a fenti helyszínek programjain. A város vezetése kiemelt helyen kezeli a kisgyermekkori környezeti nevelést, támogatja az általunk meglátogatott oktatóközpontok, környezeti neveléssel foglalkozó szervezetek működését.

Egy napot töltöttünk egy Smaragd-vidéken (http://www.smaragdoberaargau.ch/;CH0000040), az Emmental-völgyben, ahol betekinthettünk az itt folyó ökoturisztikai és természetközeli gazdálkodást támogató projektekbe. Védett fajok védelme, vagyis a biodiverzitás fenntartását célzó programokat ismertünk meg, végigkövettük a tej útját az öntözött és trágyázott kaszálóktól, a tehenészeten át a sajtfeldolgozó üzemig, jártunk egy helyi, bioparadicsom termesztéssel és feldolgozással foglalkozó tanyán.

Az előzetes igényfelmérést követően, a svájci partnerrel közösen összeállított program alapján jó összképet kapott a magyar utazó csapat

–          a svájci környezeti nevelés (fenntarthatóságra nevelés) mai helyzetéről általánosságban,

–          a Zürichben és közvetlen környékén zajló környezeti nevelési programlehetőségekről elsősorban a 3-16 éves korosztály számára, valamint

a „Smaragd”-vidék és az Emmentál-völgyben zajló természetközeli gazdálkodásról, mely a Natura 2000 területeken zajló célkitűzések eszmerendszerével rokon.

Szakmai továbbképzés a soponyai Ökoturisztikai központban

A Gaja Környezetvédő Egyesület szervezésében szakmai továbbképzésen vettek részt az SH/4/5 projekt keretében érdeklődő pedagógusok 2015. június 29-én.

A nap során bejárták az Ökoturisztikai központot Soponyán. Az épületben található előadóteremben először az SH/4/5 projektről kaptak tájékoztatást, majd megismerkedtek a Gilice Erdészeti Erdei Iskolával, annak programkínálatával. Az épületben lévő vadászati múzeum kiállítását szakavatott vezető ismertette.

Ezután került sor arra a túrára, mely lehetőséget adott a Sárvíz-völgye élővilágának megismerésére.  Megnézték a nagyvad és szárnyasvad bemutató kertet, az erdészeti-, vadgazdálkodási tanösvényt.  A madármegfigyelő erdei sétaút bejárása és a kerékpárutak megismerése a jövőben remélhetőleg arra ösztönzi a pedagógusokat, hogy diákjaikkal is felkeressék a Sárvíz-völgyét.