Megindult a vonatközlekedés
Néhány napja indították újra a vasúti forgalmat a vörösiszapömlés miatt tönkrement, Ajka és Devecser közötti szakaszon.
Öt héttel a katasztrófa után a lúgos iszap elleni emberfeletti küzdelem ott tart, hogy a két település, Kolontár és Devecser belterületének nagy része megtisztult a szennyeződéstől. Az otthonokban, a házak udvarában, a vízelvezető árkokban, ahol bokáig ért a maró anyag, először fehérre, majd szürkésfehérre változott a föld. Az összegyűjtött veszélyes hulladék földestül, bútorostul visszakerült oda, ahonnan jött, az ajkai zagytározóba.A vörös nyomokat jótékonyan elfedi a gipsz, amit lassanként felemészt a sár. A házak falán, a fák oldalán, a bokrokon azonban ott maradt az emberéletet követelő áradat vörös lenyomata. A külterületeken szinte érintetlenül ott virít az évszázad legnagyobb ipari balesetének mementójaként: öt hétig, amíg az emberéletet, majd az ember életének alapjait mentették, a külső területeken megállt az idő. A szántóföldeken, mezőkön szétszórva hevernek az autók, amiket a településekről több kilométeren át sodort magával az áradat. Iszappal borított a termőföld, a patak medre, a gabona, minden, ami valaha zöld volt és az ember jól létét szolgálta, most vörös.
Akik most kitekintenek az újjáépített vasúti pályán haladó szerelvényből, néhány percig elámulnak és beleborzonganak a látványba. Talán örülnek is, hogy a vonat tovasuhan velük és a bizarr táj, az új vasúti hídtól a zagytározó felé eső, kihalt falu, csak emlék marad. És gondolatban fejet hajtanak azok előtt, akik még így is a magukénak érzik e tájat, akik ragaszkodnak hozzá, akik úgy döntöttek, maradnak a szülőföldjükön, választott otthonukban és nap, mint nap megküzdenek azért, hogy újra élhetővé tegyék.
2010. november 10.
· gaja · Nincs hozzászólás
Kategória: Cikkek archívum